joi, 5 ianuarie 2023

Secția Multimedia BJV- Un fenomen muzical numit ''THE BEATLES''.

 

THE BEATLES 
 
       Muzica rock s-a născut în anii ‘50 al secolului XX în SUA prin combinarea mai multor genuri muzicale: blues, muzică gospel, muzică country, muzică western. Evidențiindu-se ca gen muzical independent în anul 1945 fiind denumit până în anul 1964 ca rock`n roll. După 1964 s-a denumit pur și simplu rock. Modificarea terminologică indică continuitatea dar și o ruptură față de perioada precedentă. Rock-ul nu mai era doar pentru dans. Mișcarea rock după anul 1964 este influnțață de grupul britanic Beatles
                           


                                                                                

 
    Alcătuit în jurul nucleului format de Lennon și McCartney, care au cântat prima dată împreună la Liverpool în 1957, grupul s-a dezvoltat dintr-o pasiune comună pentru rock-and-rollul american. La fel ca toate personalităţile de la începutul rock-and-rollului, Lennon, chitarist și vocalist, și McCartney, basist și vocalist, erau în mare măsură muzicieni autodidacți. Compozitori precoce, au strâns în jurul lor diverși instrumentiști pe care îi schimbau permanent;la sfârșitul lui 1957 grupului i s-a alăturat Harrison, chitarist, apoi, în 1960, timp de câteva luni, Sutcliffe, un tânăr pictor promițător, care a adus în trupă un simț al stilului boem.
      După ce au cântat o perioadă skiffle, un stil vesel de muzică folk, agreat în Marea Britanie la sfârşitul anilor 1950, și după ce au schimbat numele formației de mai multe ori (the Quarrymen, the Silver Beetles și, în sfârșit, the Beatles), trupei i s-a alăturat şi un baterist, Best, și a intrat pe scena mică, dar explozivă a „muzicii beat”, întâi în Liverpool, apoi, în timpul unor vizite lungi între 1960 și 1962, în Hamburg – alt port la mare plin de marinari însetați de rock-and-roll ca fundal pentru paharele de whiskey şi aventurile cu femei.
      În toamna lui 1961, Brian Epstein, managerul unui magazin de discuri din Liverpool, a văzut trupa și s-a îndrăgostit instantaneu de muzica ei. Convins de potențialul lor comercial, Epstein a devenit impresarul lor și a început să bombardeze companiile muzicale britanice importante cu scrisori și casete cu înregistrări ale trupei, obținând, în final, un contract cu Parlophone, o filială a casei de discuri gigant EMI. Cel care s-a ocupat de cariera lor la Parlophone a fost George Martin, un muzician cu o instruire clasică;el și-a pus amprenta încă de la început asupra formației, întâi sugerând ca trupa să angajeze un baterist mai cizelat (l-au ales pe Starr), apoi rearanjând a doua piesă pe care o înregistraseră (și primul hit britanic),  Please Please Me, pe care a transformat-o dintr-o melodie lentă într-una veselă și ritmată.





THE BEATLES-ABBEY ROAD


 


     Pe parcursul iernii și în primăvara lui 1963, The Beatles și-au continuat ascensiunea către faimă în Anglia, producând înregistrări energice ale unor melodii originale și cântând în același timp rock-and-roll american clasic la diverse emisiuni de radio ale BBC. În aceste luni, fascinația pentru formație – la început doar din partea tinerilor fani britanici ai muzicii pop – a depășit limitele normale de gusturi, clasă și vârstă, iar discurile și concertele lor s-au transformat în subiecte de comentariu public pe o scară foarte largă.
      
În toamna acelui an, când au avut câteva apariții mult-amânate la televiziunea britanică, frenezia populară i-a determinat pe ziariștii britanici să găsească un nou termen pentru a defini fenomenul:Beatlemania. La începutul lui 1964, după apariții la fel de tumultuoase la televiziunea americană, același fenomen a erupt în Statele Unite, provocând așa-zisa invazie a imitatorilor britanici ai trupei Beatles din Marea Britanie.
      Beatlemania era ceva nou. Muzicienii din secolul XIX au stârnit, cu siguranță, frenezie – un exemplu fiind Franz Liszt – însă înainte ca mass-media moderne să creeze posibilitatea unei frenezii colective. Mai târziu, idoli pop precum Michael Jackson la jumătatea anilor 1980 și Garth Brooks în anii 1990 au vândut un număr aproape egal de discuri fără să dea naștere unui fenomen care să se apropie măcar de isteria provocată de The Beatles. În vara lui 1964, când au apărut în A Hard Day’s Night, un film despre fenomenul Beatlemania, efectul produs de trupă a fost evident în toată lumea, când nenumărați tineri imitau părul lung, umorul și atitudinea zvăpăiată, caracteristice membrilor trupei.

    




 THE BEATLES- Paperback Writer




     Zarva generală a avut rolul unui impuls, convingându-i pe Lennon și McCartney de talentul lor de compozitori și dând naștere unei efuziuni a experimentului creativ, fără precedent în istoria muzicii rock, care până atunci fusese privită în general (și cu o oarecare justificare) ca un gen dedicat prin excelență adolescenților. Între 1965 și 1967 muzica trupei s-a schimbat rapid și a evoluat, devenind mai subtilă, mai sofisticată și mai diversă. Repertoriul lor din acei ani varia de la balada pop Yesterday și acordurile enigmatice de folk ale melodiei Norwegian Wood (ambele lansate în 1965) până la melodia hard rock halucinantă Tomorrow Never Knows (1966), cu versurile inspirate din ghidul lui Timothy Leaty, Experiența psihedelică (The Psychedelic Experience, 1964).
     De asemenea, includea și fundalul sonor carnavalesc Being for the Benefit of Mr. Kite! (1967), în care apăreau și versuri care redau fluxul conştiinței, scrise de Lennon, și un aranjament inventiv (al lui George Martin) construit în jurul unor fragmente unite aleatoriu de sunete de orgă înregistrate – un tur de forță al prestidigitației tehnologice, tipică pentru lucrul în studio al unei trupe din vremurile noastre.
     În 1966, The Beatles și-au anunțat intenția de a renunța la concerte pentru a se concentra asupra exploatării resurselor oferite de studioul de înregistrări. Un an mai târziu, în iunie 1967, această perioadă de reînnoire creativă urmărită atent a atins punctul culminant odată cu lansarea Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, un album care, după cum arată modul în care a fost primit de tinerii din lume, reprezintă dovada indiscutabilă a geniului trupei și, în același timp, a unei promisiuni utopice a acelei epoci.

 
      Mai mult decât o trupă de muzicieni, The Beatles au ajuns să întruchipeze în mintea a milioane de tineri ascultători bucuria unei noi contraculturi a hedonismului și experimentului neinhibat – prin muzică și printr-un stil nou de viață. (În acei ani, diverși membri ai trupei încercau droguri halucinogene precum LSD și exerciții spirituale exotice precum meditația transcendentală, o tehnică pe care o învățaseră de la yoghinul Maharishi Mahesh, un guru recunoscut din India).





                                                                     


                                    The Beatles
                                    Song: Mr. Postman
                                   




Sursa: Wikipedia; Internet, Youtube

Material cules și prezentat de Valentin Mateiu-Schiopu-Sectia Multimedia BJV

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Verdi (Giuseppe Verdi) -n.10 Octombrie 1813- d. 7 ianuarie 1901- 210 ani de la naștere.

Giuseppe Fortunino Francesco Verd i   (n. 10 octombrie 1813 , Le Roncole, Busseto, Emilia-Romagna, Italia – d. 27 ianuarie 1901 , Milano, ...