''FACEREA LUMII''
Gheorghe Dican – Argument ( Vitraliu – cupola )
Compoziția, cupola vitrată, a fost făcută cu sticlă colorată executată manual cu armătură de plumb în tehnica străveche a vitraliului.
Concepția compozițională are la bază primele manifestări informale ale creației: aerul( duhul), focul(lumina), apa și pământul.
Partea inferioară a vitraliului se compune din 12 ovale în interiorul cărora, într-o paleta coloristică policromă, cu o dominantă pe fiecare modul, sunt 12 compoziții cu semne grafice reprezentând diferite tipuri de scris da la origini până în prezent : alfabetul berber, alfabetul silabar, iberic de nord-vest, sumerian, demotic, etc.*
Semnul apei, cu linii ondulate care întrepătrund, are la bază nuanțele de albastru de la închis la deschis, cu treceri de la alb și ocru auriu.
1.6-8 : “ Și a zis Dumnezeu : Să fie o tărie pe mijlocul apelor, să despartă ape de ape “. Și așa a fost. A făcut Dumnezeu tăria și a despărțit apele cele de sub tărie de apele cele de deasupra tăriei. Și a numit-o Dumnezeu cer “ **
Următorul registru reprezintă cerul și lumea aștrilor ( spațiul cosmic) compusă din elemente primordiale : triunghi, cerc, pătrat.
1.14-19 : “ Și a zis Dumnezeu : Să fie luminători pe tăria cerului, ca sa lumineze pe pământ, să despartă ziua de noapte și să fie semne ca să deosebească anotimpurile, zilele și anii și să slujească drept luminători pe tăria cerului ca să lumineze pământul. Și așa a fost (…) .”
Motivul central reprezintă motivul solar. În unele schițe prezentate se poate folosi și motivul diamantului care reprezintă înțelepciunea, transcendentul.
“ Soarele, luna și stelele sunt cerul vizibil a cărui intensitate simbolizează infinitul divin; iar mișcarea regulată a astrelor, repetata indefinit, sugerează veșnicia. Nimic mai bine decât cerul înstelat nu reprezintă a tot puterea divină.”***
Cele doua corpuri de iluminat se compun sub forma globului pământesc cu meridiane si paralele. In zona centrala se vor relua motivele grafice ale diferitelor tipuri de scrieri .Parte superioara a globului va simboliza motivul solar, iar partea de jos se va compune din motive vegetale.
*Sorin Olteanu nr. 5-6 – IANUS 2002
**Florin Mihăiescu- Simbol și mit în Vechiul Testament- Ed. Arhetip 2003
***Florin Mihăiescu – Simbol și mit în Vechiul Testament – Ed. Arhetip 2003
Suprafața vitraliului este de 142 mp și este sub formă de cupola. Unicitatea sa constă și în faptul ca ține loc de acoperiș la noul sediu al “Palatului Cărții” din Râmnicu Vâlcea.
Vitraliul este introdus în termopan, iar cele două geamuri exterioare sunt duplex în așa fel încât se asigură efectul de termoizolare iar apa nu poate să penetreze vitraliul. Judecând după faptul că geamurile termopan au apărut la începutul anilor 80 (sec. XX) și ținând seama de faptul că din punct de vedere tehnic vitraliul nu putea fi folosit pe post de acoperiș sub forma de cupolă pâna la apariția acestei soluții tehnice, am putea spera o eventuala intrare în Cartea Recordurilor pe acest tip de rezolvare.
Imaginea vitraliului este compusa din 168 module dispuse pe 24 de meridiane și 7 cercuri concentrice.
Documentarea în vederea creației a început în luna iulie 2003, proiectarea și realizarea modulelor s-a efectuat în intervalul august-octombrie 2003 și s-a finalizat la jumătatea lunii martie a anului 2004.
Au lucrat efectiv un număr de 4 persoane.
Sursa: Gheorghe Dican- Vicepreședinte UAP România; Valentin S.M.; Arhiva B.J.V
Material întocmit de Valentin Schiopu-Mateiu-Secția Multimedia BJV
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu