Georg Friedrich Haendel
n. 23 Februarie\5 Martie 1685- d. 14 Aprilie 1759
Georg Friedrich Haendel , a fost un compozitor germano-englez din epoca barocului care s-a remarcat în special prin compozițiile sale instrumentale și oratorii precum Mesia (1741), precum şi prin piese ocazionale precum Muzica apelor (1717) și muzica pentru focuri de artificii Royal.
La 7 ani, George Frideric Handel a avut norocul să cânte la orgă pentru Ducele din Weissenfels, unde l-a întâlnit pe compozitorul Friedrich Wilhelm Zachow care a rămas impresionat de talentul sau.
În anul 1703, la vasta de 18 ani, Handel a decis să accepte postul de violonist la Teatrul Operei Goosemarket din Hamburg. În anul 1704, Handel și-a făcut debutul în calitate de compozitor de operă, scriind prima sa opera, Almira.
După compunerea mai multor opere de succes, în anul 1706, Handel a decis să își încerce norocul în Italia, unde a compus operele Rodrigo şi Agrippina, care au fost produse în 1701 și 1709. Opera a fost un succes și a obținut aproximativ 20 performanțe.
În următorii câțiva ani a scris și a performat pentru Queen Anne și regele George I, după care, în anul 1719, Handel a fost invitat să colaboreze cu Orchestra Royal Academy of Music.
Handel a decis să devină cetățean britanic, iar în anul 1727 acesta a creat cea mai apreciată opera a sa, Alessandrosi, și a decis să se rupă de Academia Regală, formând propria companie, Academia Regală de Muzică Nouă.
În anul 1735, în timpul Postului Mare, Handel a produs peste 14 de concerte alcătuite în principal din oratorii. În 1741 Lordul Locotenent din Dublin l-a rugat pe Handel să scrie un nou oratoriu bazat pe un libret biblic. Ca urmare, cel mai faimos oratoriu al lui Handel, Mesia, a făcut debutul la New Music Hall din Dublin în aprilie 1742.
Opera lui Georg Friedrich Haendel reprezintă, împreună cu creațiile lui Johann Sebastian Bach, punctele culminante ale muzicii baroce.
Muzica lui Händel prezintă o mare forță de atracție asupra publicului. Personalitatea puternică, voința de fier a compozitorului s-au reflectat în discursul său muzical. Limbajul său a asimilat influențe diverse – italiană, germană, engleză – rămânând original în același timp. Știa să abordeze noul fără să abandoneze tradiția. Influența germană: s-a manifestat în coraluri, oratorii.
Sursa: md.perish.info; wikipedia;fi.wikipedia.org;commons.wikimedia.org; edusoft.ro;youtube; google.com#view carmen chelaru
Material cules si prezentat de Valentin Mateiu-Schiopu-Sectia Multimedia BJV
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu